Bilans zdrowia 10-latka – czyli ucznia III klasy szkoły podstawowej
Na badanie bilansowe uczeń zgłasza się obowiązkowo z jednym z rodziców lub opiekunem.
Badanie nastawione jest na ocenę poziomu rozwoju i stanu zdrowia dziecka oraz zmian, jakie nastąpiły w pierwszych latach nauki w szkole a więc przystosowania się do szkoły (wyniki w nauce, motywacja do nauki) i środowiska społecznego (kontakty z rówieśnikami, nauczycielami).
Wywiad od rodziców daje nam informacje, czy dziecko prowadzi higieniczny tryb życia i odżywiania (pora snu i posiłków, jak długo siedzi przed ekranem komputera lub telewizora, czy uprawia sport), czy nie jest nadpobudliwe, czy nie ma zaburzeń koncentracji uwagi lub emocjonalnych, jak czuje się w szkole i klasie i czy ma przyjaciół.
Oceniany jest rozwój fizyczny a więc wzrost i masa ciała oraz określenie ich pozycji na siatkach centylowych.
Sprawdzając wzrok oceniamy ostrość wzroku, obecność zeza i widzenie barw.
Słuch badamy orientacyjne.
Podczas badania bilansowego oceniamy narządy wewnętrzne, szczególnie zwracamy uwagę na wielkość tarczycy, dokonujemy pomiaru ciśnienia tętniczego krwi i oceniamy stan uzębienia.
Lekarz ocenia również narząd ruchu pod kątem wad postawy, zniekształceń kończyn dolnych lub innych nieprawidłowości.
Zwracamy także uwagę na rozwój wtórnych cech płciowych (zewnętrzne cechy dojrzewania płciowego) u dziewcząt rozwój piersi; u chłopców – badania obecności jąder w mosznie, wielkość jąder i prącia.
Przeprowadzana jest kwalifikacja do grup na zajęcia wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz możliwości uczestnictwa w różnego rodzaju zawodach i sprawdzianach.
Zwracamy również uwagę na czynniki ryzyka wczesnego rozwoju miażdżycy jak otyłość, nadciśnienie, obciążenia rodzinne (choroba wieńcowa, zawał mięśnia sercowego, udar mózgu), a w żywieniu nadmiar spożycia tłuszczów zwierzęcych czy soli kuchennej.
Podsumowując wyniki badania bilansowego lekarz określa: